Novinka v eshop systému Exitshop vám pomůže s evidencí obalů, což vám usnadní povinnosti, které ukládá výše uvedený zákon. Vše tak budete moci řešit pohodlně z jednoho systému, což je obrovská výhoda. Problematika je složitější, než u dovozu elektra, ale přesto se to pokusíme maximálně zjednodušit.
Doporučené zdroje informací:
Upozorňuji, že nejsem daňový poradce ani specialista na tuto problematiku. Přes veškerou snahu o přímočarost a jednouchost negarantuji, že vás z toho nechytnou mdloby. :-)
Obal je jednoduše vše, co je určeno k pojmutí, ochraně, manipulaci, dodávce či prezentaci výrobků. Dělí se hlavně na prodejní, přepravní, skupinové a průmyslové.
Systém vám aktuálně v BETA fázi pomůže se sledováním nejtěžší části a to jsou právě prodejní obaly. Na vývoji je však i návrh, jak snadno evidovat v systému i příchozí přepravní obaly (dělalo by se to rovnou při vytváření příjemky na sklad, kde by se rovnou zadali hmotnosti přepravních krabic) i odchozí přepravní obaly (zde by se to dělalo přes stránku Expedice), ale do té doby je nutné ostatní obaly evidovat třeba tabulkou v Excelu. Jak dočasně evidovat expedované přepravní obaly vám poradím níže. Návod průběžně aktualizován.
Zde si dovolím použít obrázek společnosti EKO-KOM.
Skupina A)
Pokud vyprodukujete méně než 300kg obalů za rok nebo váš obrat nepřekročí 25 milionů korun, pak vám stačí tok obalů evidovat. Nemusíte se nikam registrovat a podávat hlášení, ale musíte být schopni tento fakt prokázat. Pokračujte tedy na části návodů označených jako A.
Skupina B)
V případě, že jeden z výše uvedených limitů překročíte, povinností je více a pak jsou tři cesty, jak to řešit. Samostatně, přenosem povinností nebo uzavřením smlouvy o sdruženém plnění s autorizovanou obalovou společností. Poslední variantou se budeme zabývat. Seznam povinností: evidovat, zajistit zpětný odběr a využití, registrovat se na MŽP, atd. a proto je cesta sdruženého plnění nejlehčí, ale ne snadná. Pokračujte tedy na části návodů označených jako B.
Pokud se nepletu, aktuálně je jediným kolektivním systémem EKO-KOM, ale brzy by měla začít veřejně fungovat i REMA, která by mohla být fajn, protože pak můžete mít elektro i obaly pod jednou firmou. Níže si však povíme, jak se zaregistrovat do kolektivního sytému EKO-KOM.
Veškeré informace a formuláře pro registraci do systému EKO-KOM najdete zde: https://www.ekokom.cz/cz/klienti/jak-se-zapojit
Vpodstatě bude nutné vyplnit registrační formulář se vstupním výkazem a ten poslat na email. Pokud by bylo vyplnění vstupního výkazu pro vás na začátku moc, nezoufejte, pracovníci mi dali informaci, že vstupní výkaz je možné poslat jen s idenfitikačními údaji, ale je lepší ho vyplnit. Důvodem registrace může být zjištění překročení obratu za minulý rok, dosažení nebo blížící se dosažení limitu kg nebo dobrovolnost. Na základě registrace vám bude zaslána smlouva k podpisu a následně faktura a osvědčení o zapojení se do systému. Kolektivní systém vás zaregistruje i na MŽP, kam za vás bude posílat také výkazy a podobně jako u elektra pomohou se zajištěním zpětného odběru obalů.
Prvním krokem je nastavení si druhů materiálů. Jelikož jich je celkem hodně a dále se ještě dělí, zvolili jsme cestu nadefinování si pouzě těch druhů, které používají vámi prodávané výrobky.
V globálním nastavení - prodejní obaly si je tedy vytvořte. Vyplňuje se název a popis, který můžete použít pro stručné vysvětlení nebo tipy pro správné zařazení, aby i všichni zaměstnanci věděli, jak s tím pracovat. Materiály čerpejte podle těch ve výkazu: https://www.ekokom.cz/cz/klienti/ctvrtletni-vykazy. Hmotnosti jenotlivých složek materiálů potom vyplníte přímo ke zboží. Pokud vývoj zavede i možnost sledování přijatých přepravních obalů, pak tyto materiály použijete i tam.
Mějte na paměti, že:
Nastavené kategorie mohou vypadat třeba takto:
Toto nastavení provedete ve skladu - dodavatelé.
Stejně jako u elektra je nutné mít správně nastaveného dodavatele. To proto, abyste mohli správně trasovat obaly, resp. jestli jsou dovozené nebo zakoupené v ČR. V případě ČR se může stát, že může jít ještě o tzv. zpoplatněné obaly, což jsou obaly, které už zaplatil v systému někdo jiný, takže vy je jen evidujete, ale nepatíte za ně. Musíte to však být schopni prokázat. Pokud váš dodavatel už obaly zaplatil, pak si nezapomeňte tuto možnost aktivovat. Vyjímečně se to samozřejmě může stát i u zahraničních dodavatelů. Za všechny ostastní obaly ať už koupené v ČR nebo v zahraničí budete odvádět poplatky a podávat hlášení.
V rámci BETA verze systém sleduje jen prodejní obaly. Přijaté přepravní se připravují a mohli by být funkční v 2Q 2021.
Ve skladu v nastavení zboží přes tlačítko upravit a v sekci prodejní obaly už si jen zaevidujete hmotnosti použitých obalových materiálů. Od této chvíle už se o zbytek stará automaticky systém a při prodeji obal zaeviduje. Může to vypadat třeba takto:
Kryt na mobilní telefon
Tričko
Jelikož musíte evidovat i přepravní obaly od neplátců poplatků a všech z dovozu, navrhl jsem vývoji jednoduchou možnost evidovat i tyto obaly přímo přes systém.
Tato funkce se teprve připravuje. Pomocí ní budete moci při příchodu zboží na sklad automaticky evidovat přepravní obaly, tedy ty, ve kterých zboží přišlo. Fungovat by to mělo tak, že při zakládání příjemky a tedy ukládání kusů příchozího zboží do systému rovnou zapíšete třeba hmotnost krabice. Tento údaj se vám automaticky a prokazatelně spojí s příjemkou a zohlední se v exportu jako přijatý přepravní obal od daného dodavatele. Jednoduché.
Do té doby doporučuji jednoduše v Excelu tyto obaly při příjmu zboží zaevidovat.
Toto sytém zatím neřeší, ale my bychom měli.
Pokud používáte spolehlivého dodavatele obalů, dokáže vám vygenerovat tato data každý kvartál a zaslat vám je v Excelu podle kterého už si vše vyplníte do výkazu pro EKO-KOM. Nehci dělat reklamu, ale mám perfektní zkušenost s E-OBALY. Jestli jsou tak ochotní i jiní, netuším, ale musí to být náročné na systém a tak to asi nebudou umět všichni.
Každopádně časem by věřím bylo možné toto řešiti i přes Exitshop. Mohlo by to fungovat přes stránku expedice a při balení bychom k tomu přiřadili virtuální předem nadefinovaný produkt. To znamená ideálně v nastavení obalů bychom si kromě druhů materiálů ještě samostatně nadefinovali určité krabice a obalové pomůcky třeba i s obrázky pro snadné použití přes obrazovku expedice - například 1ks obálky C5, atd., při balení kliknutím (jako v pokladně) zvolíte obalový produkt a systém toto zaeviduje přímo k objednávce a bude to dokonale prokazatelné, jednoduché a rychlé.
V objednávkách podobně jako u faktur si budete moci za nastavené období nechat systémem vygenerovaný Excel soubor s přehledně zobrazenými daty ohledně prodejních a později odděleně i přepravních obalů.
Ve výkazu pro obalovou společnost udáváte, kolik obalu bylo exportováno do zahraničí a neskončilo v ČR. Za takový obal neplatíte. Systém toto umí v exportu zohlednit pro každou zemi podle přepravce. Tím splníte závazky v ČR. Nicméně vás asi nemine to samé absolvovat i v zahaničí a registrovat se k povinostem i tam. Každopádně se si toto ověřte podle zákonu dané země. Může tam platit osvobozovací limit podobně jako v ČR.
Zde budou časem doplněny nejčastější dotazy klientů na tuto problematiku nebo tipy a rady přijaté od nich.
Berte prosím na zřetel, že tato funkce je stále v BETA verzi a návod se tedy bude časem aktualizovat zejména, pokud se vývoj zaměří i na podané návrhy na evidenci přijatých i odeslaných přepravních obalů. Jakmile bude toto vše funkční, nebue to tak časově náročné a děsivé. Pak už by byl poslední krok vyjíždět ze systému rovnou vyplněný výkaz pro EKO-KOM, ale to už by bylo to poslední, co by nás mohlo trápit. Každopádně obecný excel má tu výhodu, že ho můžete použít i při spolupráci s jinými systémy nebo při samostatném řešení obalové problematiky ve firmě.
Vše okolo obalů je poměrně složité a orientace okolo nich zabere nějaký čas. Doporučuji si pročíst informace přímo na webech obalových společností. V tomto návodu může spoustu věcí a vysvětlení chybět, ale jeho úkolem je výhradně seznámení s fungováním evidence v systému.
Velké poděkování patří vedení a vývoji Exitshop, že se tímto zabívají. Nevšiml jsem si, toho u žádného systému odpadnutí toto všechno řešit externími programy je obrovská výhoda a zejména úspora času. Po nastavení všech dat totiž vše funguje skoro samo. Děkuji!